
Turizme 1984 yılında Kuşadası’nda başladım, daha sonra sırası ile Didim, Bodrum, Çeşme, Antalya’da çalıştım. Son 10 yıldır ise İstanbul’da 5 yıldızlı otellerde üst düzey yöneticilik yapmaktayım. Mesleki yaşamımda resort, spor, sağlık, şehir ve kongre konularında kazandığım ciddi deneyimlerin ardından, 10 Ekim 2016 itibarı ile Turizoom International Hotel Management şirketini kurduk ve etkin tecrübelerimizle üç holdingin turizm yatırım danışmanlığı ile 12 otelin yönetimini yürütmekteyiz
TUROYD’un kısa dönem hedeflerini ve planlanan faaliyetleri sizden öğrenebilir miyiz?
Yıllardan beri hayalimiz olan TUROYD, son derece deneyimli profesyonel otel yöneticilerinin Türk turizm senaryosunda yer alması ihtiyacından doğmuştur. TUROYD’un en önemli hedeflerinden biri turizm meslek yasasının çıkarılması ve turizm çalışanlarının kaybolan kimlik imajının yeniden güven esasına kavuşturulmasıdır.
Yönetim anlayışı bakımından Türkiye’deki oteller nasıl yönetiliyor? Ülkemizde konaklama sektörünün daha başarılı olması ve global başarılara imza atması için yönetim anlayışında neler değişmeli?
Türkiye’deki otellerin sadece yüzde 25 kadarı profesyonel anlayışla yönetilmektedir. Geri kalan oran ise aslında hobi veya kulaktan dolma söylemlerle hareket ederek, sadece ticari mantık ve ticari beklentilerle yatırımlarını yönetenlere ait. Ülkemizde konaklama sektörünün başarılı olabilmesi için yerine getirilmesi gerek bazı başlıklar var. Bunları şöyle sıralayabiliriz: Profesyonel yönetim anlayışı ile kurumsallaşma, arz talep dengesi ölçümü, lokal analizler, marka yönetimi, farklı konseptlerin oluşturulması, sürdürülebilir standartların oluşturulması, personel eğitimi, motivasyon ve sadakat uygulamalarının etkin kılınması, misafir sadakat programlarının global anlayışla sağlanması. Bunlar yerine getirilirse sektörde etkin başarı sağlanacaktır.

Türkiye turizminin geleceğini yorumlarken aslında duygusal davranışlar sergilenmektedir. Duygusal beklentilerden kopup reel düşünce anlayışına baktığınızda puslu havayı gözlemleyebilirsiniz. Geçmişten gelen hataların hâlâ ciddi tekrarları var. Tanıtımda ciddi eksiklikler mevcut. Arz talep dengesi altüst olmuş durumda, Avrupalı turist yüzde 70 düşmüş, paket fiyatları yerlerde sürünüyor. Bu da tabii ki milli ekonomiye zarar veriyor. Kongre ayağına baktığınızda, ilk 10’a giren Türkiye’nin kongre sıralamasında 23’üncü sıralara gerilediğini görüyoruz. Otel sahipleri mutsuz, seyahat acenteleri mutsuz, rehberler mutsuz. Hal böyle iken kısıtlı dönemde ülkemize gelen Ortadoğu ve Rus müşteri potansiyeli ile mutlu olabilmemiz söz konusu değil. Etkin ve milli bir turizm politikasına ihtiyaç var. Bunun başında devletin önderliğinde tüm turizm STK’larının yer aldığı milli turizm seferberliği ilan etmek ve dünyanın her tarafında lobi faaliyetleri yürütmek zorundayız.
İkinci sorunuza gelecek olursak dünyada otelcilik anlayışının geldiği noktada, rekabetten kaynaklanan marka kirliliği oluşmuş durumda. Standartlardan çok, rantın yön verdiği bu markaların tek hedefi sömürü zihniyetinden öteye geçmemektedir.
Otelciliğin dili hep aynıdır. Trendler kendinizi yenileyebilme kabiliyetine bağlıdır. Otelciliğin başarılı olabilmesi ve trend yakalayabilmesi için; global standartların oluşturulması, fark yaratan hizmet anlayışı, personel eğitimi ve motivasyon, hijyen kuralları, yalın anlayış, doğru bilgi, dijitalleşme, doğru konsept, doğru fiyat anlayışı ve müşteri sadakatinin sağlanması gereklidir.
Turİzm Meslek Yasası çıkarılmalı
Türkiye’de turizm sektöründe istihdam kaygan zemine oturmaktadır. Yaşanan en ufak krizde yüz binlerce personelin hiçbir hakkı verilmeden işten çıkartılması, özellikle gençlere ve profesyonel otel yöneticilerine sektöre karşı güvensizlik duygusu aşılamıştır. Hal böyleyken, sektör değiştiren kalifiye eleman sayısı yüz binleri aşmıştır. Bundan dolayıdır ki biz her seferinde Turizm Meslek Yasası’nın çıkarılması konusunda ısrarcı davranıyoruz. Aksi durumda çalıştırabileceğiniz personel bulmakta daha çok zorlanacağız.
Malum, önümüzde yaz sezonu var. Yeni sezon öncesinde otel yöneticilerine tavsiyeleriniz neler?
Otel yöneticisi dostlarımıza tavsiyemiz şudur ki, bizim başka bir mesleğimiz yok. Hem kendi tesislerimizle hem de mesleğimizle ilgili konularda mücadele etmeleri, bunu yaparken de kişisel gelişimlerine çok büyük önem vermeleri gerekli. Zaman yanlış olabilir, uygulamalar yanlış olabilir. Fakat bizim doğrularımız var ve bu doğrularla hareket etmemiz gerekiyor.
Son olarak sizin tatil için tercih ettiğiniz ülkemizde ve dünyada lokasyonlar neler?
Ekolojik turizm lokasyonları beni daha çok cezbediyor. Turist anlayışı değil, seyyah anlayışı ruhuma dinginlik veriyor.
© 2018 . Elite World Hotels . All Rights Reserved

